14. veebruaril 2009 täienes Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga kollektsioon tuletõrjevärvides maastikuautoga Volvo L3314-HT. Rahvasuus "väikese Laplanderina" tuntud sõiduki annetas Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaigale Lõuna-Eesti Päästekeskus.
1967. aastal Rootsis valmistatud maastikuauto oli pikka aega kasutuses Tartumaa Päästeteenistuse/päästeosakonna Tõrvandi komandos. Viimastel aastatel ei leidnud sõiduk aga enam tagasilla rikke tõttu kasutust ning jäi Puhja komando territooriumile seisma. Teada saades Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaiga huvist sõiduki vastu annetas päästekeskus auto Järva-Jaani vallale koos kahe teise kasutust mitteleidnud autoga (neist esimene, Ford D600 on juba Varjupaigas; 1974. aastal toodetud International 200 Pick-Up ootab veel äratoomist).
Vagunkerega maastikuauto Volvo L3314/3315 töötati Göteborgis välja 1950. aastate lõpus/1960. aastate alguses Rootsi armee tellimusel ning läks seeriatootmisse 1963. Auto kasutas Volvo Amazoni bensiinimootorit B18 ja käigukasti, ZF-i jaotuskasti, Salisbury sildu ning täiesti originaalset redelraamil, valikuliselt kõva ja pehme katusega vagunkeret. Aastani 1970 valmistati Göteborgis veidi üle 9000 antud seeria maastikuauto. Rahvasuus olid mudeli hüüdnimedeks "Laplander" ja "Valp" (rootsi keeles kutsikas). Peale armee olid Laplanderid hinnatud ka metsa- ja põllumeeste, elektrike, tuletõrjujate ja kommunaalsfääri seas. Lisaks toodeti 1970. aastate lõpus ning 1980te alguses Ungaris veel veidi üle 3000 L3314/3315 edasiarenduse Volvo C202, millel olid pisut muudetud välimus (uksekäepidemed, iluvõre jm) ning võimsam bensiinimootor B20.
Järva-Jaani Vanatehnika Varjupaik tänab annetuse eest Lõuna-Eesti Päästekeskust ja Päästeametit.
|