Krasnodari Mehaanikatehas ”Kuban” (Краснодарский механический завод "Кубань")
1962. aasta kevadel võeti NSVL-i kultuuriministeeriumis vastu riiklik plaan autobusside tootmisest, eesmärgiga juurde saada agitsõidukeid maapiirkondade teenindamiseks. Käsu busside tootmiseks sai Krasnodari remondi- ja tootmiskombinaadi autobussi- ja mööblitsehh, mis 1962. aasta 1. mail reorganiseeriti Krasnodari mittestandardsete toodete mehaanikatehaseks (Krasnodarskii mehhanitšeskii zavod nestandartnovo oborudovanija).
Esimene buss valmis Krasnodaris sama aasta lõpus, baasmudeliks GAZ-51A, indeks Kuban-62, kere põhines puitkarkassil. Antud mudeli juures kasutati ära Kaunase autoremonditehases toodetud autobussi KAG-3 tehniline dokumentatsioon ja joonised. Bussi baasil toodeti ka autoklubisid ja liikuvaid raamatukauplusi Kuban-62A.
1963 valmis ja läks tootmisse mõnevõrra moderniseeritud autobuss Kuban-63. Tootmisarvud tõusid kiiresti: kui 1963 valmis 293, siis kolm aastat hiljem juba 955 autobussi. Ei piirdutud ainult olemasoleva mudeli masstootmisega: tootevalikusse lisandusid moderniseeritud autoklubi Kuban-64, liikuv raamatukogu Kuban-65A ning tehti ka vähemalt üks nelikveoline katsebuss GAZ-63 baasil.
1960. aastate keskel alustati ka katsetusi metallsõrestikul keredega, 1966 valmisid kaks esimest katseeksemplari, veidi hiljem ka 30-masinaline partii uuest autobussist Kuban-66. Seeriatootmisse läks Kuban-66 pärast mõningasi disainimuutusi 1967. aasta märtsis ja indeksiks siis juba Kuban G1A. Toodeti seda neljas versioonis: autoklubi, -raamatukogu, -kinobuss ja -muuseum.
1960. aastate lõpus konstrueeriti tehases ka katsemudelid G2, G3 ja G4, neist tuntuim on Kuban G4. 1969 anti koguni käsk viimatimainitud mudeli 1000-masinalise katsepartii tootmiseks, kuid valmistati neid kõigest 30.
1975. aastal asendati GAZ-51A šassii GAZ-5204 omaga, indeksiks sai G1A1. Samal ajal moderniseeriti mõnevõrra ka bussi disaini. GAZ-53 šassiid võeti kasutusele veelgi hiljem, tehase direktor Jevgeni Babitševi ametiajal. GAZ-53 šassiiga mudel sai indeksiks Kuban G1A1-01, istekohti oli sel tänu pikemale teljevahele rohkem kui GAZ-52 šassiiga mudelites. Mõnda aega toodeti GAZ-52 ja GAZ-53 alusel mudeleid paralleelselt, kuid 1985 loobuti lõplikult GAZ-5204 šassiide kasutamisest. Kuban G1A1-01 läks 1987. aastal paralleelselt Krasnodariga tootmisse ka Dagestanis Budjonnovski remondi-mehaanikatehases.
Vananenud G1A1-01 asemel tuli 1989 tootmisse mudel Kuban G1A1-02, baasmudeliks sel GAZ-53-11. Välised erinevused võrreldes eelkäijaga - kandilisem katus, uued eesmised gabariidituled ning muudetud tagatuled.
Toodeti Kubane kuni 1993. aastani tervelt 112,5 tuhandes eksemplaris (sajatuhandes seda marki buss valmis 1989). Aastatoodang ulatus juba 1970. aastate lõpus ca 9000 masinani. Lai klientuur oli tehasel peale kultuuriasutuste ka põllumajanduses (klientide arvu vahekord: 60% kultuuriasutusi ja 40% muid kliente).
Vaata lisa ka Venemaal ilmuva ajakirja "Gruzovik press" veebiväljaandest!